Dlatego nie bagatelizujmy uwag i rad związanych z utrzymaniem go w jak najlepszej formie i żywotności.
Walcz z najdrobniejszą usterką
Przede wszystkim reagujmy na wszelkie, nawet niewielkie usterki.Przy każdym odczuwalnym spadku sprawności układu lub widocznych uszkodzeniach np. tarcz, należy się udać do mechanika. Awaria sama się nie naprawi, a z biegiem czasu może się pogłębić, wpływając na zmniejszenie bezpieczeństwa – wyjaśnia mechanik z Krotoszyna.
Jednocześnie zaznacza, że szczegółowa kontrola hamulców powinna się odbyć maksymalnie - co 15 tys. kilometrów. Nie zaszkodzi zajrzeć do hamulców także przy okazji sezonowej wymiany opon. Wymiana klocków zalecana jest w przypadku, gdy grubość okładziny jest mniejsza niż 3mm. Należy pamiętać, że zużyte klocki nie tylko tracą na efektywności, ale także nadmiernie eksploatują tarcze.
Dokonując wymiany klocków, szczęk czy tarcz, pamiętaj o symetrycznej wymianie, tzn. na obu kołach tej samej osi, co pozwoli na uniknięcie nierównomiernego ich zużycia – zwracają uwagę fachowcy.
Płyny też są ważne
Hamulce to nie tylko elementy eksploatacyjne, ale także płyn, który odpowiada za przenoszenie siły przyłożenia z pedału na klocki.Płyn wchłania wilgoć, która dostaje się do układu, w związku z czym z biegiem czasu traci efektywność – wskazuje mechanik.
Hamulec ręczny
W system hamulcowy pojazdu wpisuje się także drążek hamulca ręcznego. Należy go używać często, gdyż dzięki temu jego elementy będą regularnie się poruszać, co zapobiega rdzewieniu czy blokowaniu.Warto sprawdzać również stan linki i regularnie ją smarować. Koniec lata i jesień jest dobrym czasem na konserwację hamulca ręcznego, gdyż przed zimą może to zapobiec zamarzaniu na mrozie.
Żeby nie było za późno
Nie czekajmy z wymianą elementów układu hamulcowego aż całkowicie odmówią posłuszeństwa lub aż zapali się kontrolka na desce rozdzielczej. Awarie najczęściej występują w sytuacji gwałtownego hamowania, gdy wszystkie systemy powinny być sprawne i zapewnić nam bezpieczeństwo – przestrzegają specjaliści.
Usterka jednego z tych elementów może w najlepszym wypadku zwiększyć drogę hamowania, ale w grę wchodzi nawet życie i zdrowie uczestników ruchu.