Ma on ogromne znaczenie nie tylko dla sprawności pojazdu, ale przede wszystkim dla twojego zdrowia – zwłaszcza jeśli zmagasz się z alergią lub innymi chorobami dróg oddechowych.
Filtr kabinowy to eksploatacyjny element naszego auta, który wymaga regularnego serwisowania. Niestety - wielu użytkowników bagatelizuje konieczność dokonywania takiego zabiegu. Warto jednak wiedzieć czemu służy taki filtr? Jak działa? Dlaczego opłaca się kupić filtr droższy i po co się go wymienia?
Oczyszcza powietrze
Filtry kabinowe stosuje się w celu oczyszczenia powietrza pobieranego z zewnątrz danego układu. W ten sposób możliwe jest zapobieganie wprowadzania do jego wnętrza takich zanieczyszczeń, jak np. pyłki roślin, zarodniki grzybów, kurz, dym, czy też cząstki spalin.
Nie warto oszczędzać
Dlaczego kupując filtr kabinowy nie warto oszczędzać? Otóż w najtańszych filtrach często stosuje się wkłady papierowe, które po zawilgoceniu zauważalnie zmniejszają skuteczność swojego działania. Natomiast filtry droższe dysponują wkładami wykonanymi z włókien sztucznych, odpornych na wchłanianie się wilgoci. To zaś sprawia, że lepiej oczyszczają powietrze i są trwalsze. Przy zakupie filtra warto zwrócić uwagę również na jakość włókniny i jej geometrię. Jeśli chcemy, żeby nasz filtr skutecznie pochłaniał wszystkie cząsteczki powinniśmy wybrać taki, który zawiera aktywny węgiel dobrej jakości.
Nie tylko dla alergików
Filtr kabinowy pomaga nie tylko osobom cierpiącym na astmę lub alergię. Tak naprawdę każdy kierowca stojąc w korkach narażony jest na działanie szkodliwych substancji. Jeżeli filtr nie funkcjonuje prawidłowo, wówczas nawet jeśli dotąd byliśmy zupełnie zdrowi, możemy nabawić się uczulenia bądź alergii. Nieświeże powietrze w kabinie potęguje też zmęczenie oraz powoduje ból głowy. Stężenie szkodliwych substancji jest bowiem kilkukrotnie większe niż na poboczu drogi. Zatkany filtr dysponuje zbyt małą powierzchnią przepływu powietrza, co wpływa automatycznie na wzrost temperatury wnętrza i częstsze parowanie szyb.
Kiedy wymienić
I jeszcze jedna ważna kwestia. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. km lub – w przypadku mniejszych przebiegów – raz w roku. Jeśli poruszamy się po drogach szutrowych, warto zajrzeć do niego wcześniej.