Normalnie opony zmieniamy zazwyczaj dopiero w okolicach listopada. W tym roku jednak pogoda płata nam co rusz psikusy - jeszcze niedawno - choć w kalendarzu wciąż mamylato - temperatury w nocy oscylowały w granicach magicznych 7 st. C. „Magicznych” - bo według utartego schematu - to właśnie poniżej tylu stopni - jeśli sytuacja utrzymuje się przez co najmniej kilka dni - powinniśmy pomyśleć o zmianie ogumienia. Czy rzeczywiście?
Przyczepność to podstawa
Według najnowszych badań - niekoniecznie. Opony letnie - o ile oczywiście nie są zbyt zużyte - dobrze spisują się nawet gdy termometr pokazuje zaledwie kilka stopni na plusie. Przyczepność - która jest jednym z głównych kryteriów naszego bezpieczeństwa - wciąż jest bowiem dobra. Opony zimowe niezbędne będą wówczas, gdy temperatura zbliża się do okolic 0 - i mniejszej. Wówczas wymiana jest konieczna - letnie opony nie radzą sobie kompletnie na oblodzonej jezdni, nie mówiąc już o przyczepności w momencie jazdy po śniegu. Warto więc śledzić pogodę - by nie dać się zaskoczyć. Pamiętajmy też o rozsądku - jeśli temperatury w ciągu dnia są nieco powyżej 0, to wiadomo, że w nocy może dochodzić do przymrozków. Jeśli więc np. często podróżujemy nocą - lepiej wymieńmy je nieco wcześniej - pamiętajmy o swoim bezpieczeństwie.Czym się różnią?
No dobrze, a jeśli np. właśnie kupiliśmy samochód i nie wiemy czym się różni opona zimowa od letniej? Jak je rozróżnić? To naprawdę nie jest trudne. Najprostszy sposób to spojrzenie na bok ogumienia - tam opisane są podstawowe informacje o danej oponie. W przypadku zimowych powinien znajdować się charakterystyczny znak - w kształcie np. płatka śniegu. Inne znaki szczególne: opony zimowe są bardziej „miękkie” od letnich. Po bokach posiadają więcej falistych nacięć zwanych lamelami, których zadaniem jest łatwiejsze pokonywanie zalegającego śniegu i podwyższenie przyczepności na oszronionej, oblodzonej drodze.Nie zapominajmy też o generalnych zasadach: jeśli twoje opony są starsze niż 8 lat, koniecznie kup nowe. Bo po tym czasie mieszanka gumowa po prostu starzeje się i traci sprężystość. Jak sprawdzić wiek opony? Data produkcji znajduje się na boku – to 6 cyfr: dwie pierwsze to tydzień, cztery ostatnie – rok produkcji.