WiadomościPrzed Wielkanocą sklepowe półki, a potem także nasze domy wypełniają figurki zajączków i kurczaczków różnej wielkości, kolorów i kształtów, nie brakuje także kolorowych jajeczek i fantazyjnych palemek. Na targowiskach możemy z kolei kupić gałązki wierzby z "kotkami". Każdy zna te najbardziej charakterystyczne symbole Wielkanocy, ale czy każdy wie skąd się wzięły i jakie było ich pierwotne znaczenie?
Wielkanoc to jedno z najstarszych chrześcijańskich świąt, obchodzone początkowo zgodnie z obrzędowością żydowską. Dopiero z czasem wspomnienie męki i śmierci Chrystusa oraz celebrowanie Jego zmartwychwstania przyjęło tak uroczystą formę i zostało "rozciągnięte" na wiele dni, począwszy od przygotowań w czasie Wielkiego Postu, a skończywszy na uroczystości Zesłania Ducha Świętego.
Podobnie, jak w przypadku wielu innych świąt, celebrowanie Wielkanocy w każdym kręgu kulturowym przyjęło formę charakterystyczną dla danego regionu świata i zostało wzbogacone o zwyczaje wywodzące się z czasów pogańskich. W Polsce nie wyobrażamy sobie Wielkanocy bez palemek, pisanek, zajączków i kurczaczków, nie zastanawiając się nawet, że wiele tych symboli wywodzi się z czasów przedchrześcijańskich. Forma pozostała, zmieniło się znaczenie.
reklama
- Kościół zaakceptował pradawne zwyczaje agrarne i uzasadnił ich kontynuowanie treścią religijną, ale też wierni musieli wierzyć w moc religijnych elementów obrzędów, skoro je przyswoili - przekonuje Lidia Korczak w pracy "Obyczaje w Polsce od średniowiecza do czasów współczesnych". - Święcenie w czasach już chrześcijańskich gałązek wierzbowych, wody, ognia było nadaniem religijnej sankcji dawnym rytuałom - wyjaśnia.
Pod zdjęciami w galerii znajdziecie wyjaśnienia dotyczące pochodzenia i znaczenia najbardziej znanych symboli Wielkanocy, które do dziś cieszą się popularnością, pełniąc jednak funkcję wyłącznie dekoracyjną.
reklama
PISANKI
1 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
W wielu kulturach jajko było symbolem początku istnienia, ale także zdrowia, energii, płodności, szczęścia i odradzającego się życia. Nic dziwnego, że szybko skojarzono je również ze zmartwychwstaniem Chrystusa. Najstarsze fragmenty pisanek znalezione w Polsce pochodzą z X wieku. - Można zatem przyjąć, że wykorzystywanie ich w magii ludowej było starszej proweniencji niż obyczaj chrześcijański - zauważa Lidia Korczak. Ozdabianie jajek wzmacniało ich magiczną moc. Znacznie miał kolor (czerwony - życie, zielony - przyroda, żółty - słońce) i pojawiające się na nich symbole (np. trójkąt - pierwotnie symbol żywiołów, później - Trójcy Świętej).
BARANEK WIELKANOCNY
2 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
Baranek wielkanocny symbolizuje Chrystusa, który stał się doskonałą, nieskazitelną ofiarą. Od zarania dziejów baranki uznawane były za symbol niewinności i łagodności oraz doskonały "materiał" na ofiarę. Na kartach Starego i Nowego Testamentu motyw baranka pojawia się wiele razy, odnoszony jest także do Jezusa. - Zostaliście wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy - pisał św. Piotr w jednym ze swoich listów. Na polskich stołach wielkanocnych baranki zaczęły pojawiać się w XVII wieku. W zależności od regionu wykonuje się je z masła, ciasta, cukru, czy marcepanu. Czerwona chorągiewka, która często zdobi figurkę baranka oznacza Chrystusa Zmartwychwstałego.
PALMY WIELKANOCNE
3 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
Zdobią nasze domy od Niedzieli Palmowej, podczas której święci się palmy wykonane z bibuły, lub bukiety kwitnących gałązek wierzby i bukszpanu. To pamiątka wjazdu Jezusa do Jerozolimy, podczas którego witano go palmowymi gałązkami. W Europie zwyczaj ten jest znany od VII wieku. Palma symbolizuje drzewo życia i ma oczywiście moc magiczną - przede wszystkim odpędza chmury gradowe, a także chroni ziemię przed klęskami i zapewnia urodzaj.
GAŁĄZKI WIERZBY
4 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
Wierzbowe gałązki w Niedzielę Palmową "zastępują" te palmowe, którymi witano Chrystusa w Jerozolimie. Takie poświęcone gałązki w powszechnym mniemaniu miały moc magiczną, dlatego zatykano je za święte obrazy. Miały chronić dom przed nieszczęściem. Często bito się nimi lub połykano bazie, co miało zapewnić zdrowie i szczęście. Warto wspomnieć, że w kulturze przedchrześcijańskiej wierzba była drzewem zmarłych. - Szczególna w tym okresie rola gałązek wierzby świadczy o dawnych związkach Wielkanocy z obrzędami zadusznymi - zauważa Joanna Minksztym w książce "Tajemnice obyczajów i tradycji polskich".
WIELKANOCNY KURCZACZEK
5 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
Kurczaczki, kurki, kogutki - to dość "młode" wielkanocne symbole. Nie są związane z tradycją religijną, chrześcijańską, ani pogańską. Na wielkanocnych stołach i w koszyczkach pojawiły się prawdopodobnie dlatego, że związane są z jajkiem, a także - zwłaszcza kurczaczki - kojarzą się z wiosną i odradzaniem życia.
WIELKANOCNY ZAJĄCZEK
6 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
W wielu kulturach zając był symbolem płodności, a także witalnych sił przyrody i pewnie dlatego przebojem "wskoczył" do grona wielkanocnych symboli oraz dekoracji. Warto jednak pamiętać, że przez naszych dalekich przodków był także uważany za zwierzę niebezpieczne, mające "konszachty" z siłami zła i ciemności. Wierzono, że czarownice przybierają postać zajęcy, a spotkanie tego zwierzęcia na drodze zwiastowało nieszczęście. Zając był - wedle wierzeń pogańskich - towarzyszem niektórych bóstw, na przykład anglosaskiej bogini wiosny.
ŚWIĘCONE
7 z 7
Fot. Adobe Stock
00
Udostępnij
Na koniec wróćmy do chrześcijańskiej symboliki Wielkanocy. Święcenie pokarmów gromadzi w Wielką Sobotę prawdziwe tłumy, w kościołach i przy kaplicach z koszyczkami w ręku pojawiają się nawet osoby, które na co dzień stronią od praktyk religijnych. Co i dlaczego święcimy? Zwyczaj święcenia pokarmów znany jest od VIII wieku, w Polsce przyjął się jednak dopiero w wieku XIV. Święci się wędliny na pamiątkę paschalnego baranka i jako symbol dostatku, chleb symbolizujący Chrystusa, jajka jako symbol życia, sól chroniącą od zepsucia (wierzono, że poświęcona nabiera szczególnych właściwości, np. oczyszcza wodę), chrzan na pamiątkę goryczy męki Jezusa.
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.