Problemy z wystawianiem i realizacją e-recept oraz e-skierowań zaczęły się w godzinach porannych i objęły cały kraj. W Krotoszynie, podobnie jak w innych miastach, pacjenci zgłaszali, że nie mogą wykupić leków mimo posiadania ważnych recept.
Awaria e-recept – co się wydarzyło?
Centrum e-Zdrowia poinformowało, że awaria ma związek z aktualizacją systemu i problemami po stronie zewnętrznego dostawcy usług. W efekcie obsługa e-recept została znacznie spowolniona. Choć problemy techniczne miały charakter tymczasowy, wpłynęły na codzienne funkcjonowanie aptek.
W aptekach w Krotoszynie pacjenci nie byli w stanie zrealizować e-recepty i wykupić leków.
Miałam e-receptę na ważny lek, ale farmaceutka rozłożyła ręce. System nie działał i nie mogła mi pomóc – opowiada pani Aneta z Krotoszyna.
O sytuacji mówił również Mariusz Politowicz, farmaceuta i członek Naczelnej Rady Aptekarskiej.
Źródłem problemów jest niedawna aktualizacja systemu e-zdrowia, która - jak się okazuje - znacząco obniżyła jego wydajność - mówił portalowi zpleszewa.pl Mariusz Politowicz, członek Naczelnej Rady Aptekarskiej z Pleszewa.
W oficjalnym komunikacie Centrum e-Zdrowia zapewniało, że:
-
dane pacjentów przechowywane w systemie są bezpieczne,
problem dotyczy jedynie wydajności i dostępu do usług (takich jak e-recepta czy aplikacja mojeIKP),
Eksperci Centrum e-Zdrowia monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrznym podmiotem odpowiedzialnym m.in. za utrzymanie systemów IKP i mojeIKP, który zidentyfikował problemy mające wpływ na płynność funkcjonowania tych systemów. Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą usług oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności - czytamy we wczorajszym w komunikacie Centrum e-Zdrowia.
Jak radzili sobie pacjenci i farmaceuci?
W sytuacjach awaryjnych pacjenci mogli korzystać z alternatywnych rozwiązań:
-
papierowej recepty wystawianej przez lekarzy,
wydruku informacyjnego z Internetowego Konta Pacjenta (IKP),
recepty farmaceutycznej, wystawianej przez farmaceutę w nagłych przypadkach.
Farmaceuci przypominali, że dane pacjentów były bezpieczne, a trudności dotyczyły wyłącznie dostępności usług, nie bezpieczeństwa informacji.
Wiem, że chwilowe problemy wynikają z awarii po stronie zewnętrznego dostawcy usług, a nie z działania aptek. Jako farmaceuci jesteśmy przygotowani na sytuacje awaryjne - w nagłych przypadkach możemy realizować recepty poza systemem P1, zgodnie z obowiązującą procedurą. Pacjenci mogą być spokojni – dane w systemie e-zdrowie pozostają bezpieczne - podkreślał Mariusz Politowicz.
Działanie systemu e-recept przywrócone
Centrum e-Zdrowia zapewniło, że eksperci monitorowali sytuację na bieżąco, współpracując z dostawcą usług i producentem sprzętu. Po kilku godzinach intensywnych prac, system został przywrócony do pełnej funkcjonalności.
Centrum e-Zdrowia informuje, że przywrócone zostało funkcjonowanie systemu e-zdrowia (P1), wraz z usługami realizowanymi w ramach systemu, takimi jak realizacja e-recept. Za wszystkie niedogodności przepraszamy - czytamy w komunikacie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.