Co to jest konwersja i czemu jest tak istotna?
Konwersja ma miejsce „gdy ktoś wykona ważną dla Twojej firmy czynność, np. dokona zakupu, wypełni formularz rejestracyjny”. Zasadniczo każda strona ma inny cel. Dla sklepu internetowego kluczowa jest sprzedaż, podczas gdy dla portalu informacyjnego to, by użytkownik przebywał na nim jak najdłużej, gdyż wówczas konsumuje więcej tzw. contentu, czyli np. czyta więcej artykułów. Jeszcze inaczej jest w przypadku stron-wizytówek np. fachowców (elektryków, hydraulików), którzy oczekują, że potencjalny klient do nich zadzwoni i zamówi usługę.Do sprawdzenia efektywności strony internetowej służy wskaźnik (współczynnik) konwersji. Aby wyliczyć wskaźnik konwersji np. sklepu internetowego, wystarczy podzielić liczbę konwersji przez liczbę użytkowników, a następnie pomnożyć przez 100%. Uzyskany wynik wskazuje odsetek odwiedzających stronę osób, które wykonały pożądane przez jej właściciela działanie.
Proste sposoby na zwiększenie konwersji
Wiedząc już co to jest konwersja, pozostaje jeszcze kwestia tego, jak zachęcić użytkownika do kupna produktu czy zapisania się do newslettera. Kluczem do sukcesu są:
- Staranne opisy produktów. Niezależnie od tego, co sprzedajesz, nie masz szansy porozmawiać z każdym klientem. Dobry opis produktu powinien wymieniać wszystkie jego cechy, a także zachęcać użytkownika do złożenia zamówienia.
- Atrakcyjne zdjęcia produktów. Nawet bardzo dobry opis może nie być wystarczający, jeżeli nie przykujesz uwagi użytkownika. To możesz osiągnąć dzięki unikalnym, estetycznym fotografiom produktów.
- Sprawna obsługa zapytań klientów. Jeżeli klient na odpowiedź na swoje pytanie będzie czekał kilka dni, zakup sfinalizuje u konkurencji. Prowadzenie e-sklepu nie może zatem odbywać się bez solidnego zaplecza – musisz zadbać o sprawną i szybką obsługę zarówno pytań, jak i reklamacji.
- Różnorodne formy dostawy produktów. Jeden sposób dostawy przesyłki (np. kurierem) może zniechęcić do zakupów. Mimo że dla Ciebie współpraca z jedną firmą czy brokerem kurierskim z pewnością jest wygodniejsza, to możesz w ten sposób pozbawić się klientów.
- Brak nachalnej reklamy, wymuszania na użytkowniku konkretnej reakcji. Zdarzyło Ci się zrezygnować ze skorzystania z portalu, gdyż wymagał on rejestracji? Daj swoim klientom wybór – pozwól im kupować, jak chcą. To samo dotyczy zapisania się do newslettera. Znacznie więcej korzyści przyniesie Ci wysyłanie wiadomości do klientów, którzy faktycznie są nimi zainteresowani.
Prowadzenie sklepu internetowego wymaga nieustannego obserwowania zachowań konsumentów i reagowania na ich potrzeby. Wskaźnik konwersji warto mieć zatem na uwadze przez cały czas, tak by móc go poprawić, gdy jest to konieczne. W tym z kolei może pomóc marketing oraz wszelkie prokonsumenckie udogodnienia, w postaci choćby proponowania dłuższego niż ustawowy terminu odstąpienia od umowy i zwrotu towaru.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.