Dlaczego nie warto jeździć bez OC?

Opublikowano:
Autor:

Dlaczego nie warto jeździć bez OC? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Promowane Ubezpieczenie OC należy do grupy ubezpieczeń obowiązkowych. Wykupienie przez kierowcę takiej polisy oznacza, że w razie spowodowania wypadku, nie będzie on ponosił konsekwencji finansowych. Jeździsz ostrożnie i dlatego zakładasz, że ubezpieczenie OC nie jest Ci potrzebne? Dowiedz się, czym to grozi.

Ubezpieczenie OC należy do grupy ubezpieczeń obowiązkowych. Wykupienie przez kierowcę takiej polisy oznacza, że w razie spowodowania wypadku, nie będzie on ponosił konsekwencji finansowych. Jeździsz ostrożnie i dlatego zakładasz, że ubezpieczenie OC nie jest Ci potrzebne? Dowiedz się, czym to grozi.

Ubezpieczenie OC z jednej strony chroni sprawcę zdarzenia drogowego (np. wypadku) przed odpowiedzialnością finansową za wyrządzone szkody, a z drugiej zabezpiecza roszczenia poszkodowanych. Właśnie z uwagi na pełnioną funkcję, ta polisa jest obowiązkowa, a jej warunki zostały uregulowane w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Wypłata środków z ubezpieczenia OC przysługuje osobom poszkodowanym za straty materialne (np. uszkodzony pojazd) oraz osobowe (utrata zdrowia). Odszkodowanie może otrzymać każdy uczestnik ruchu drogowego – poza innym kierowcą, również pieszy czy rowerzysta. Więcej na ten temat można przeczytać w poradniku zamieszczonym na stronie najtaniejuagenta.pl


Co grozi za brak polisy OC?

Ponieważ ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, kierowcy, którzy jeżdżą bez niego, muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi. Wysokość kary zależy od dwóch czynników – długości okresu bez ochrony ubezpieczeniowej i rodzaju pojazdu mechanicznego. W 2019 r. kary za jazdę bez OC dla właścicieli samochodów osobowych wynoszą:

  •     900 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał do 3 dni,
  •     2250 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał od 4 do 14 dni,
  •     4500 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał powyżej 14 dni.
Wyższe kary czekają na właścicieli samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów. Od 1 stycznia 2019 r. opłaty karne wynoszą:

  •     1350 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał do 3 dni,
  •     3380 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał od 4 do 14 dni,
  •     6750 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał powyżej 14 dni.
Ponieważ ubezpieczenie OC jest też obowiązkowe dla rolników, oni także muszą spodziewać się kary za niedopełnienie obowiązku. W ich przypadku kwota jest stała i wynosi 230 zł.

Właściciele innych pojazdów, których nie można zakwalifikować do jednej z powyższych grup, za brak aktualnego ubezpieczenia OC zapłacą:

  •     150 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał do 3 dni,
  •     380 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał od 4 do 14 dni,
  •     750 zł – gdy okres bez ochrony ubezpieczeniowej trwał powyżej 14 dni.
Z powyższego zestawienia wynika, że nawet jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu OC oznacza wysoką karę finansową.


Kto nakłada kary za brak OC?

Nakładaniem kar na właścicieli pojazdów, którzy nie dopełnili obowiązku wykupienia polisy OC, zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). To instytucja, która wypłaca też świadczenia ofiarom wypadków spowodowanych przez nieubezpieczonych właścicieli pojazdów.

Informacje o kierowcach, którzy nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia OC przekazuje do UFG policja (policjanci mogą stwierdzić brak polisy podczas rutynowej kontroli) oraz inne organy uprawnione (np. Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego). Pracownicy UFG korzystają także z tzw. wirtualnego policjanta, czyli własnego systemu komputerowego. Dzięki niemu skuteczność wykrywania osób nieubezpieczonych jest z roku na rok coraz wyższa. W okresie od stycznia do września 2018 r. pracownicy UFG wystawili ponad 68 tysięcy wezwań do zapłaty. W porównaniu z analogicznym okresem w 2017 r., to o 10 proc. więcej. Jednocześnie UFG szacuje, że po polskich drogach może poruszać się od 80 do 90 tys. pojazdów, których właściciele nie wykupili ubezpieczenia OC (0,4-0,5 proc. wszystkich pojazdów).


Czym jest regres?

Dotkliwa kara finansowa to nie jedyna konsekwencja czekająca na właścicieli pojazdów, którzy nie wykupią polisy OC. Kierowca, który w momencie spowodowania wypadku nie ma aktualnego ubezpieczenia OC, zostaje obciążony tzw. regresem – musi zwrócić świadczenie, jakie UFG wypłaci poszkodowanym w wypadku, powiększone o koszty poniesione przez Fundusz.

Więcej informacji o regresie znajduje się na stronie internetowej UFG.


Gdzie kupić tanie ubezpieczenie OC?

Aby uniknąć kosztownych kar i uchronić się przed finansowymi konsekwencjami spowodowania wypadku, wystarczy wykupić ubezpieczenie OC. Jeżeli nie chcesz przepłacać, skorzystaj ze specjalnych kalkulatorów OC i AC. Są one intuicyjne w obsłudze i pozwalają na szybkie porównanie ofert nawet kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. Aby wykupić polisę OC, nie musisz nawet wychodzić z domu. Większość działających towarzystw ubezpieczeniowych wychodzi naprzeciw potrzebom kierowców i umożliwia nabycie ubezpieczenia OC online.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE