Staż pracy będzie liczony na nowych zasadach. Etat nie będzie już jedyną formą zatrudnienia, która się do niego wlicza. Równorzędnie traktowane będą także umowy cywilnoprawne czy prowadzenie działalności gospodarczej. To duża zmiana, która wpłynie na sytuację milionów pracowników.
Koniec z nierównością między etatem a innymi formami zatrudnienia
Do tej pory do stażu pracy wliczano wyłącznie lata przepracowane na etacie. Osoby, które przez wiele lat pracowały np. na umowie zleceniu, w praktyce miały niższy staż niż ktoś, kto od niedawna był zatrudniony na etacie.
W praktyce oznacza to, że osoba pracująca przez kilka czy kilkanaście lat wyłącznie na umowie zlecenie, ma w świetle prawa niższy staż pracy, niż osoba zatrudniona na etacie np. od roku – wskazuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
26 września Sejm przyjął poprawki Senatu do tzw. ustawy stażowej. Dokument czeka już tylko na podpis Prezydenta RP.
Co zostanie wliczone do stażu pracy?
Nowe przepisy zakładają, że od 2026 roku do stażu pracy wliczane będą m.in.:
- okres prowadzenia działalności gospodarczej lub współpracy przy takiej działalności,
- okres wykonywania umowy zlecenia, o świadczenie usług lub agencyjnej,
- okres członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
- okres wykonywania pracy zarobkowej za granicą,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej w celu opieki nad dzieckiem (jeśli opłacono składki emerytalne i rentowe).
Kiedy nowe zasady zaczną obowiązywać?
Rewolucja wejdzie w życie etapami:
- od 1 stycznia 2026 roku – w sektorze publicznym,
- od 1 lipca 2026 roku – w sektorze prywatnym.
Odpowiednio długie vacatio legis jest niezbędne, by pracodawcy mieli czas na ustalenie stażu pracy poszczególnych pracowników w świetle nowych przepisów, na dokonanie związanych z tym obliczeń, wprowadzenie ewentualnych zmian w przepisach zakładowych, jak również na zabezpieczenie środków na sfinansowanie nowych rozwiązań – argumentuje ministerstwo.
Jak potwierdzić staż pracy?
Podstawowym dokumentem będzie zaświadczenie z ZUS.
Jeśli Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie w stanie go wydać, pracownik będzie mógł udokumentować okresy zatrudnienia własnymi dokumentami – zwraca uwagę ministerstwo.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.