20 wrz / Filipiny, Eustachego, Euzebii

Wymiana to nie wszystko. Opony przechowuj mądrze

Autor: JAN 80 odsłon
Zbliża się zima, więc czas wymienić opony. Jednak sama ta czynność – to nie wszystko. Jeśli chcemy, by te letnie służyły nam przez dłuższy czas – warto zadbać o ich odpowiednie „przezimowanie”.

To, że sprawne opony są podstawą naszego bezpieczeństwa – to właściwie truizm. Jak długo nam posłużą – zależy przede wszystkim od naszego stylu jazdy. Warto więc pamiętać o prawidłowym ciśnieniu w kołach (niedopompowane są po prostu przeciążone i szybciej się przegrzewają). Okazuje się jednak, że to nie wszystko. 


Przechowuj z głową

Równie ważne jest ich przechowywanie. Co prawda – teoretycznie – podczas braku ruchu się nie starzeją, jednak odpowiednie magazynowanie pozwoli nam jeszcze dłużej zachować fabryczną jakość. Bo składowanie opon – czy to letnich czy zimowych – byle jak i byle gdzie – może oznaczać konieczność ich szybszej wymiany.


Oznaczaj opony

Na co więc głównie zwracać uwagę? Przede wszystkim po wymianie oznaczmy położenie każdej opony w samochodzie. Rozkład ogumienia nie jest przypadkowy – dlatego już przy demontażu powinno się oznaczyć ich umiejscowienie na osiach. Po magazynowaniu należy umieścić je zgodnie z regułami rotacji między osiami, co pozwoli na zrównoważenie stopnia zużycia bieżnika. 


Pamiętaj o czystości

Po drugie – oczyśćmy je z brudu przed zamknięciem na wiele miesięcy. Wszelkie resztki olejów, paliw czy chemikaliów mają niszczący wpływ na ogumienie – dlatego szczególnie ważne jest oczyszczenie ich po całym sezonie. I tu od razu kolejna uwaga – magazynować można tylko opony suche. Po umyciu ogumienia trzeba więc poczekać, aż wyschną lub osuszyć, zanim włożymy je do pokrowca czy zostawimy zamknięte w garażu. Wilgoć może wnikać przez mikrouszkodzenia w gumie aż do stalowego opasania, powodując jego korozję. 


Unikaj światła

Kolejna ważna sprawa – opony magazynujmy poza światłem słonecznym. Promieniowanie UV im nie służy – uszkadza gumę, powodując drobne, ale widoczne spękania. Przy dalszym użytkowaniu w opony może wnikać woda lub sól, powodując korozję wewnętrzną. Wrogiem jest też ozon – dlatego nie przechowujmy opon w pomieszczeniach z pracującymi transformatorami, prostownikami czy generatorami. 


Pamiętaj o temperaturze

No i w końcu – uważajmy na temperaturę pomieszczenia, w którym zostawiliśmy opony. Składowanie ich np. tuż przy instalacjach grzewczych, piecach itd. może spowodować nieodwracalne zmiany.

Ostatnie komentarze
Popularne w Moto