Reklama

Jak prawidłowo przygotować szpinak? [PORADY]

Opublikowano: 17 kwietnia 2021 14:04
Autor: Marta Popławska

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Kobieta i dziecko Szpinak to warzywo bogate w witaminy i minerały. Warto włączyć je do swojej codziennej diety. Nie każdy jednak lubi szpinak. Jak się do niego przekonać?

Reklama

Szpinak ma całe mnóstwo zalet. Zawarte w nim witaminy z grupy B obniżają poziom cholesterolu we krwi. Natomiast beta- karoten i inne przeciwutleniacze biorą udział w profilaktyce przeciwnowotworowej i przeciwmiażdżycowej. Z kolei witamina K ma do spełnienia ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi, a witamina E opóźnia proces starzenia. 

Trzeba jednak zwrócić uwagę na kwas szczawiowy, który jest obecny w szpinaku, a może odwapniać organizm. Zbyt duża ilość szczawianów może być przyczyną powstawania kamicy szczawianowo-wapniowej - mówi Alicja Nowak z Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.

 

JAK PRZYGOTOWAĆ SZPINAK?

Warto wiedzieć, jak prawidłowo przygotować szpinak, aby uniknąć problemów. 

Młode liście na jarzynkę lub farsz powinno się gotować w dużej ilości wody. W ten sposób spora część szczawianów zostanie wypłukana - radzi Alicja Nowak.

 Niezbędnym dodatkiem do przyrządzania szpinaku są produkty bogate w wapń, takie jak jogurt naturalny, jajka, ser typu feta, śmietana, czy mleko. 

Spożycie szpinaku powinny ograniczyć, ale w żadnym wypadku nie wyeliminować, osoby chorujące na artretyzm, reumatyzm, choroby nerek, wątroby i trzustki - zaznacza specjalistka.

Szpinak jest warzywem, które można spożywać świeże w postaci sałatek, smażone, jako farsz do pierogów, naleśników, lasagni czy tart z kruchego ciasta. Przygotowując sałatki można łączyć szpinak z owocami, np. gruszki, winogrona, truskawki i cytrusy, olejem oraz serami: pleśniowymi, typu feta, oscypek czy parmezan. Do szpinaku szczególnie pasują takie przyprawy jak czosnek, bazylia i gałka muszkatołowa.

 

SZPINAK - WARTOŚCI ODŻYWCZE

100 g szpinaku to 20 kcal

Wartość odżywcza szpinaku (w 100 g): 

  • białko (2,29 g), 
  • węglowodany (1,4 g), 
  • tłuszcze (0,4 g), 
  • witaminy A, C, E, K oraz z grupy B (B1, B2, PP), 
  • składniki mineralne (duże ilości potasu, które są wskazane dla osób z anemią, żelazo, mangan, sole magnezu, wapnia, fosforu, krzemu, miedzi, jodu),
  • kwas foliowy, szczególnie zalecany kobietom w ciąży, gdyż zapobiega chorobom układu nerwowego płodu
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.