01 cze / Justyna, Anieli, Konrada

Oszuści podszywają się pod znajomych i wyłudzają kasę na BLIK

Autor: M.P. 19 maj 16:07
Otrzymujesz wiadomość od znajomego na Messengerze, który prosi Cię o pilną pożyczkę.

Utknął w trasie, zabrakło mu kasy na paliwo, lub jest w sklepie, zapomniał karty i musi zapłacić za zakupy.

Prosi o kod do BLIK (płatności mobilnej) i obiecuje, że za chwilę odeśle kasę. To tylko kilkanaście, kilkadziesiąt złotych, a ty przecież znasz go od lat. Wchodzisz więc do swojej bankowości elektronicznej, generujesz BLIK i wysyłasz mu kod BLIK. I dopiero po czasie orientujesz się, że padłeś ofiarą oszustwa. I wcale nie rozmawiałeś ze znajomym.

 

- Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłają wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczą różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta – przestrzega Bartosz Karwik, zastępca rzecznika prasowego krotoszyńskiej policji.

 

 

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konta. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.

 

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK?

 

Oszust wyłudza od nas kod do płatności mobilnych. Kierując się potrzebą pomocy znajomemu logujemy się do swojego banku, generujemy kod BLIK i przesyłamy go osobie, która nas o niego prosi.

 

- Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze – obrazuje Bartosz Karwik.

 

W ten sposób możemy stracić wszystkie środki zgromadzone na koncie bankowych.

Dlatego – zanim będziemy chcieli pomóc znajomemu – zweryfikujemy jego prośbę. Zadzwońmy do osoby, która wysyła do nas wiadomość i sprawdźmy, czy to faktycznie ona prosi nas o pieniądze.

 

- Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów – uczula zastępca rzecznika prasowego krotoszyńskiej policji.

 

Ostatnie komentarze