04 sie / Dominika, Protazego, Jana

Brama do garażu. Jaka wybrać?

Autor: Aneta Kmieć-Wawrzyniak 23 cze 13:00
W przypadku bram garażowych liczy się głównie sposób ich otwierania, izolacja termiczna oraz materiał z którego są wykonane.

To, na którą opcję się zdecydujemy, zależy w dużej mierze od budżetu, jakim dysponujemy i udogodnień, których potrzebujemy.

 

Wyróżniamy różne rodzaje mechanizmów otwierających w bram garażowych. Tradycyjnym rozwiązaniem są modele rozwierane, które mają skrzydło osadzone na zawiasach przymocowanych do ościeżnicy. Mają więc konstrukcję dokładnie taką, jak klasyczne drzwi. Częściej jednak stosowane są nowoczesne rozwiązania, takie jak bramy segmentowe i rolowane. Zajmują niewiele miejsca na podjeździe, przez co są praktyczne.

Segmentowa

Brama segmentowa wykonana jest zazwyczaj z profili stalowych, ocynkowanych, pokrytych blachą. Wykończeniem może być powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewna lub aluminium. Skrzydło jest podzielone na kilka segmentów, które poruszają się na rolkach po prowadnicach. Z uwagi na miejsce ich zamontowania wyróżniamy bramy - boczne i górne. W tych pierwszych skrzydło chowa się przy jednej ze ścian, natomiast w tych drugich pod sufitem. Wybór rodzaju zależy głównie od konstrukcji garażu. Częściej wybierane są opcje górne. Jeśli jednak nasz garaż nie jest zbyt wysoki, natomiast ma dużą szerokość, warto rozważyć bramę boczną. Zabiera niewiele miejsca i można ją stosować nawet w przypadku krótkich podjazdów.

Uchylna

Bramy uchylane mają przystępną cenę. Zasada ich działania polega na tym, że skrzydło unosi się na prowadnicach nad samochód, a później chowa pod sufitem. Konstrukcja jest wykonana zazwyczaj ze stali lub aluminium. Mogą mieć okładziny z PCV lub drewna. Bramy te są też łatwe w montażu, nadają się nawet do garaży z niskim nadprożem. Potrzebują jednak dużo miejsca na podjeździe i mają słabą szczelność przez co powodują spore straty ciepła.

Rolowana

Bramy rolowane zbudowane są z wąskich kilkucentymetrowych elementów stalowych lub aluminiowych nazywanych lamelami. Połączone są ze sobą przegubowo tworząc elastyczne skrzydło. W momencie otwierania bramy konstrukcja nawija się na wał ukryty w kasecie nad wjazdem wewnątrz garażu. Zaletami tego rozwiązania są wygoda w obsłudze i duża szczelność. Nie potrzebujemy też wiele miejsca na podjeździe, skrzydło nie zajmuje też przestrzeni pod sufitem. Musimy jednak pamiętać, że w celu zamontowania kasety nadproże garażu musi mieć minimum 30 cm.

Rozwierana

Konstrukcja bramy rozwieranej składa się z jednego lub dwóch skrzydeł osadzonych na zawiasach. Wygląda to więc podobnie, jak w przypadku drzwi. Aktualnie model ten nie cieszy się popularnością, ale nadal są zwolennicy tego tradycyjnego rozwiązania. Bramy rozwierane otwierają się na zewnątrz, wymagają więc dużej przestrzeni na podjeździe i dodatkowo teren musi być płaski. W wielu przypadkach nie jest to więc opcja możliwa do zastosowania.

Izolacja i bezpieczeństwo

Jeżeli budynek, w którym chcemy zamontować bramę jest ogrzewany powinniśmy zwrócić uwagę na właściwości termoizolacyjne bramy. Wpływ ma na to rodzaj ocieplenia oraz szczelność całej konstrukcji. W dobrze izolowanych bramach zazwyczaj profile wypełnione są wkładkami ze styropianu lub poliuretanu. Taka budowa zapewnia ochronę przed niepożądanymi stratami ciepła. Bramy garażowe mogą być wyposażone w różne elementy poprawiające bezpieczeństwo korzystania z nich oraz chroniące przed włamaniami. Mogą być to przykładowo czujniki, które zatrzymują skrzydło w momencie gdy napotka przeszkodę lub gdy w pobliżu znajduje się człowiek. Niebezpieczeństwo kradzieży natomiast zmniejszają blokady, które utrudniają podważenie bramy. Decydując się na zakup musimy więc się zastanowić, jakie udogodnienia są nam potrzebne zanim wybierzemy model dla siebie.

Rolnicze i przemysłowe

Bramy stosowane w halach przemysłowych i budynkach rolniczych muszą spełniać inne wymagania niż te w przydomowych garażach. Takie obiekty potrzebują zachowania odpowiednio dużej wielkości światła. Wymuszają to gabaryty sprzętu budowlanego, maszyn rolniczych i samochodów ciężarowych. Bramy przemysłowe charakteryzują się zwiększoną wytrzymałością, ponieważ muszą być odporne na przenoszenie obciążeń wynikających z ich znacznej masy. W przypadku budynków usługowych, takich jak np. warsztaty samochodowe mamy też do czynienia z częstym otwieraniem bram, więc wszystkie elementy za to odpowiadające muszą być dodatkowo wzmocnione. Często obiekty rolnicze i przemysłowe mają specyficzne wymagania i żadne gotowe modele dostępne na rynku ich nie spełniają. W takiej sytuacji dobrze jest przemyśleć zakup bramy robionej na specjalne zamówienie. Można wtedy wybrać model dopasowany do naszych potrzeb. Jest wiele firm realizujących takie zlecenia, które doradzają w wyborze i zajmują się montażem całości na miejscu. Jeśli chodzi o typy bram to wygląda to podobnie, jak w przypadku tych przystosowanych do garaży przydomowych. Dzielą się ze względu na sposób otwierania. Mamy także możliwość zastosowania modeli z termoizolacją, zabezpieczeniami antywłamaniowymi i automatycznym sterowaniem.

Ostatnie komentarze