reklama
reklama

Co ze ścieżką pieszo-rowerową Kobylin - Miejska Górka? Zapytaliśmy GDDKiA i burmistrzów

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: D. Bela

Co ze ścieżką pieszo-rowerową Kobylin - Miejska Górka? Zapytaliśmy GDDKiA i burmistrzów - Zdjęcie główne

Droga krajowa nr 36 pomiędzy Miejską Górką a Sobiałkowem | foto D. Bela

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości O tej inwestycji mówi się od kilku lat. Kiedy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa przy drodze krajowej nr 36 na odcinku Miejska Górka - Kobylin? Zapytaliśmy GDDKiA w Poznaniu i burmistrzów dwóch gmin.
reklama

Po niedawnym tragicznym wypadku koło Miejskiej Górki (czytaj TUTAJ), w którym zginął rowerzysta potrącony przez kierowcę auta, ponownie pojawiły się pytania, co z budową ścieżki rowerowej wzdłuż krajowej „36-tki”. 
 
„Ile osób jeszcze musi ucierpieć, aby powstała ścieżka rowerowa?" "Sobiałkowo, będąc bardzo blisko Miejskiej Górki, powinno dawno mieć połączenie poprzez ścieżkę pieszo rowerową.” „Utrzymanie drogi nr 36 jest w gestii GDDKIA. O budowie ścieżki rowerowej to można sobie tylko pomarzyć i jednocześnie poklnąć." "Coś na ten temat wiedzą mieszkańcy Wodnik. Chodzi o budowę ścieżki rowerowej na odcinku Załęcze-Podmieście”- komentowali internauci po wypadku śmiertelnym z 27 marca 2024 roku.
 
 Sprawdziliśmy u zarządcy trasy, jak wygląda kwestia budowy ścieżki. Niestety, na to, że powstanie ona w najbliższych miesiącach, nie ma co liczyć. 
 

Są plany budowy ścieżki rowerowej przy DK 36

Zarządcą DK36 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W powiecie rawickim trasa prowadzi od ronda Załęcze przez Sarnówkę, Miejską Górkę, Sobiałkowo, Topólkę i Dłoń.

W lutym 2020 roku poznański oddział GDDKiA ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji polegającej na przebudowie prawie 18-kilometrowego odcinka krajowej „36-tki” pomiędzy Miejską Górką a Kobylinem. W ramach zadania miał zostać przygotowany projekt budowlany, przewidujący, m.in. wykonanie stosownych poszerzeń drogi oraz 16 lewoskrętów na skrzyżowaniach (m.in. dwóch w Sobiałkowie, jednego w Topólce i siedmiu w Dłoni), przebudowę poboczy, wpustów ulicznych, przepustów na rowach, budowę 4 zatok autobusowych (dwóch w Topólce oraz dwóch w Dłoni - Huby Drugie), budowę chodników, przebudowę parkingu w Topólce, doświetlenie przejść dla pieszych. Istotną kwestią było też wykonanie ścieżki pieszo-rowerowej na całej długości drogi.

Przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem. Wpłynęło 19 ofert. Najkorzystniejszą cenowo złożyła firma Safege S.A.S. z Francji - z ceną ponad 1 mln 350 tys. zł. Zadanie miała zrealizować w dwa lata.
 

Spotkania robocze w sprawie ścieżki rowerowej Miejska Górka - Kobylin 

Przedstawiciele francuskiej firmy rozmawiali z GDDKiA, lokalnymi samorządowcami i urzędnikami. Dyskutowali m.in. o tym, jak mają wyglądać przebudowane skrzyżowania. Wiadomo już także, w jakiej formie ścieżka powstanie.

- Będzie wykonana z nawierzchni asfaltowej o szerokości 3 metry w miejscowościach i 2,5 m poza nimi - mówił w 2021 roku Adam Sperzyński, starosta powiatu rawickiego.
 
Jak dodał, ścieżka ma mieć swój początek w miejscu planowanej w przyszłości obwodnicy Miejskiej Górki, a kończyć się będzie w Kobylinie.
 
- Czekam z niecierpliwością na kolejne kroki w realizacji tej ważnej inwestycji - podkreślał Adam Sperzyński. 
 

RDOŚ zażądał raportu w sprawie przebudowy DK36 

W lipcu 2022 roku Karol Skrzypczak, burmistrz Miejskiej Górki zapytany o budowę ścieżki do Kobylina, zauważył, że wszelkie uzgodnienia projektanta z GDDKiA oraz samorządami zostały już poczynione. Włodarz podkreślił, że - jego zdaniem - raport oddziaływania na środowisko przebudowy drogi i budowy ścieżki nie był potrzebny. Inne zdanie wyraziła jednak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu.
 
- Argumentowaliśmy, że ta inwestycja wręcz będzie służyła pozytywnie środowisku. Uznaliśmy, że raport nie powinien być opracowywany, bo to niepotrzebne koszty i strata czasu. RDOŚ odwołał się od mojej decyzji i zażądał raportu. Czekamy na niego - mówił w 2022 roku Karol Skrzypczak.   

Projekt przebudowy drogi z Miejskiej Górki do Kobylina - procedury wydłużone o dwa lata 

Czas upływa. W ostatnich dniach zapytaliśmy GDDKiA o tę inwestycję. 

- Żeby nastąpiła budowa, potrzebne są niezbędne dokumenty i decyzje. Od tego musimy zacząć - mówi Alina Cieślak, rzecznik prasowa poznańskiego oddziału GDDKiA. - Wiemy, że inwestycja jest potrzebna. Rozbudowa drogi krajowej nr 36 na odcinku Miejska Górka - Kobylin, obejmująca drogę dla pieszych i rowerów, jest aktualnie na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace projektowe. Zakładamy, że wniosek o wydanie decyzji nastąpi na przełomie 2024 i 2025 roku - mówi Alina Cieślak, rzecznik prasowa poznańskiego oddziału GDDKiA.
 
Na początku marca 2024 roku na stronie internetowej gminy Miejska Górka zamieszczono obwieszczenie burmistrza. Wynika z niego, że zadanie pod nazwą "Rozbudowa drogi krajowej nr 36 na odcinku Miejska Górka - Kobylin" zostało uzgodnione przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
 
- Wszystke uzgodnienia są. Mam nadzieję, że GDDKiA niebawem uzyska pozwolenia na budowę. Inwestycja jest poważna i kosztowna. Głównym celem jest przebudowa drogi i skrzyżowań, a ścieżka jest dodatkiem do tej inwestycji. Chcieliśmy przyspieszyć sprawę rozbudowy drogi krajowej nr 36. Nie żądaliśmy od GDDKiA raportu odziaływania na środowisko. Moją decyzję zaskarżył RDOŚ. To wydłużyło procedurę o blisko dwa lata - mówi burmistrz Karol Skrzypczak.

Kilometrowa luka między Miejską Górką o ogródkami działkowymi?

Planowana przez GDDKiA ścieżka pieszo-rowerowa ma się rozpocząć między ogródkami działkowymi a Sobiałkowem. Pozostanie zatem luka między ogródkami a Miejską Górką. W 2022 roku burmistrz Karol Skrzypczak rozmawiał na ten temat z dyrektorem poznańskiego oddziału GDDKiA. Samorządowiec stwierdził, że gmina mogłaby przygotować projekt budowy brakującego odcinka ścieżki.
 
- Jego realizacja byłaby jednak uzależniona od tego, czy będziemy w trakcie budowy obwodnicy. Złożyliśmy już wniosek o pieniądze na nią z Polskiego Ładu. Czekamy na rozstrzygnięcia - mówił burmistrz w 2022 roku. 

Już wiadomo, że pieniędzy z Polskiego Ładu na budowę drogi do strefy inwestycyjnej, która jednocześnie stanowiłaby obwodnicę miasta, gmina nie dostała (więcej czytaj TUTAJ). Jakie dalsze plany ma burmistrz?

- We wtorek (9 kwietnia 2024 roku) brałem udział w posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury. Minister infrastruktury referował program 100 obwodnic. Wiadomo, że te inwestycje są na różnym stopniu zaangażowania. Niektóre są zagrożone, może wypadną z programu - przyznaje Karol Skrzypczak, upatrując w tym szansy dla budowy obwodnicy miasta. - Projekt ścieżki na odcinku Miejska Górka - ogródki działkowe możemy przygotować, ale musimy mieć pewność, że budowa obwodnicy zostanie zrealizowana - podsumowuje.
 
Inwestycji kibicuje także burmistrz Kobylina, Tomasz Lesiński. Samorządowiec przyznaje, że czeka na połączenie ścieżką pieszo-rowerową gminy Kobylin z powiatem rawickim.
 
- W ostatnim czasie spotkałem się dwukrotnie z wicewojewodą Jarosławem Maciejewskim i prosiłem o wsparcie tej inwestycji - mówi Tomasz Lesiński. - Projekt jest taki, że ścieżka z Miejskiej Górki poprowadzi do Starego Kobylina. Obecnie działamy, żeby dotarła dalej - do Lutogniewa. Ścieżka z Lutogniewa do Krotoszyna jest już zrobiona - dopowiada.
Burmistrz Kobylina jest przekonany, że mieszkańcy powiatu krotoszyńskiego i rawickiego chętnie będą korzystać z nowej trasy. Jak jednak podkreśla, termin faktycznej budowy ścieżki, na razie, pozostaje nieznany.

ZOBACZ TAKŻE: polecany artykuł

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu rawicz24.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama